Mi lesz veled, céges nyelvtanítás?
A múlt héten arról írtam, hogy nem ússzák meg a cégek a nyelvoktatás költségeit, ha munkatársaiknak szükségük van a nyelvtudásra. De vajon van-e kivel, mikor és hol célirányosan taníttatni?
Nincs kivel, mert krónikus a nyelvtanárhiány. A képzett, fiatal tanárok nagy része ugyanis régóta más pozíciókban kamatoztatja a nyelvtudását, és eszükbe sem jut a tanárság nehéz kenyerét keresni.
Nincs mikor, mert krónikus az időhiány. A munkaidőt nem szívesen áldozzák fel a cégek nyelvórákra, a reggeli és a délutáni perifériákon tartott nyelvórák pedig jelentősen korlátozzák mind a nyelvtanulók, mind pedig oktatóik kapacitásának kihasználhatóságát.
Nincs hol, mert nehézkes a logisztika. A javarészt ipari zónákban található vállalkozások az oktatók számára csak nagy időkieséssel elérhetőek, s ugyanezzel a problémával kell szembenézniük a munka előtt vagy után belvárosi nyelviskolákba igyekvő nyelvtanulóknak. Egy aktív nyelvóra legalább ugyanannyi utazással eltöltött passzív időt feltételez ugyanis.
Nincs mód célirányosan tanítani, mert belterjesek a módszerek és a környezet.
Részben az eddig felsoroltakból, részben pedig a rossz gyakorlatból kifolyólag sok esetben, ha létrejön is az oktatás, csak „megy a verkli, folyik kifelé az ablakon a pénz, és nem látható az eredmény” – panaszolják a HR-esek. Évekig ugyanazok a csoportok, tanulók, ugyanaz a tanár, tananyag. Valljuk be őszintén: a kihívások leküzdése még fővárosi környezetben is nehéz, nemhogy vidéken. Honnan is biztosítaná a legtöbb nyelvi képző a modern nyelvoktatáshoz elengedhetetlen anyanyelvi tanárokat, globális tanulói környezetet, autentikus és folyamatosan megújuló, testreszabható oktatási tartalmat?
A helyzet megoldására vannak azért jól működő gyakorlatok is.
Két példa
Céges nyelvoktatás tekintetében úttörőnek látszik fővárosi környezetben az Angol Intézet megvalósította modell, ahol a város különböző, de jól elérhető helyszínein kizárólag anyanyelvi tanárokkal valósul meg a testreszabott oktatás, online nyelvórákkal is enyhítve a logisztikai és időhiányból adódó problémákat.
Hasonló felismerésből fakad a problémákat országos viszonylatban is kezelni is képes Voxy® nyelvoktató platform bevezetése, amelynek forgalmazására Magyarországon cégünk, az M-Prospect Nyelvi Szolgáltatások vállalkozott. A Voxy® naprakész, minden szintet és igényt lefedő tananyagbázisa és nemzetközi tanulói környezeteben igénybe vehető online csoportos és egyéni tanórái gyógyírt jelenthetnek a céges nyelvoktatás tüneteire, önállóan vagy a hagyományos tanórákkal kombinálva egyaránt.
Számos példát sorolhatnánk még, mindezek csak egyéni kezdeményezések. Teljes körű megoldást egy szemléletváltás jelenthet majd, amely helyére teszi a nyelvtudás, nyelvtanulás és nyelvoktatás jelentőségét és szerepét hazánkban.