A márkanevek
1. Bevezetés
A márkanevek a tulajdonnevek egy csoportját alkotják. Segítségükkel azonosítani tudjuk a gyártók termékeit, illetve meg tudjuk különböztetni őket más gyártók hasonló termékeitől. Pl.: Renault, Túró Rudi, Red Bull, Piros Arany, Coca-Cola, Sony stb.
Helyesírásuk a következők miatt okozhat nehézséget:
- Nem mindig határolhatók el egyértelműen a közszavaktól (a termék anyagára vagy származására utaló megnevezést sokan a márkanév részének vélik) és az egyéb tulajdonnevektől (ezen belül is az intézménynevektől, különösen a cégnevektől).
- Gyakoriak az idegen elnevezések még magyar termékek esetén is. Ezek helyes írásmódja, illetve kiejtése problémás lehet.
- Gyakran rövid életűek, sokszor változnak, így a helyesírási szótárban sem mindig szerepelnek.
2. A márkanevek helyesírásának alapvető tudnivalói
A márkanevek jogilag védettek, így alapvetően a bejegyzésükkor rögzített írásmódot célszerű követni, pl. Levi’s, MiZo, IBM, Coca-Cola, Samsung stb.
A márkaneveket legtöbbször nagy kezdőbetűvel írjuk (pl.: Google, Apple, Milka, Disney). Kivételek: iPhone, iPad, memoQ stb.
Ha többtagúak, minden különírt elemük nagybetűs (pl.: Suzuki Swift, Tomi Kristály, Kinder Pingui).
Ha a tagok kötőjellel kapcsolódnak egymáshoz, általában mindkét tagot nagybetűvel írjuk (pl.: Coca-Cola, Pepsi-Cola).
A kiegészítő jellel (szám vagy betű) ellátott márkaneveknél figyelni kell arra, hogyan kapcsolódnak a szóhoz, különírva, kötőjellel vagy nagykötőjellel (pl.: Hohes C, Helia–D, Citroën C3).
Ha a márkanevet a termék típusa is követi, a típust jelölő szót külön és kisbetűvel írjuk, pl.: Ariel mosópor, Tschibo kávé, Visa Electron bankkártya, Converse tornacipő stb.
3. A márkanevek toldalékolása
A többi tulajdonnévfajtához hasonlóan a toldalékok általában a márkanevekhez is közvetlenül, kötőjel nélkül kapcsolódnak, pl.: Hondát, Facebookkal, Amazontól, Arany Ászokkal stb.
3.1. A magánhangzóra végződő márkanevek
A magánhangzóra végződő márkaneveknél a toldalékok tőnyújtó hatását mindig jelöljük, pl.: Nutellát, Alfa Romeóval, Coca-Coláról, Belvitánál stb.
3.2. A hosszú mássalhangzóra végződő márkanevek
A hosszú mássalhangzóra végződő márkanevekhez kötőjellel kapcsoljuk az ugyanazzal a mássalhangzóval kezdődő toldalékokat, és nem hajthatunk végre egyszerűsítést, pl.: Knorr-ral, Dell-lel, Davidoff-fal, Pall Mall-lel stb.
3.3. A melléknévképzők kapcsolása
Az egyelemű vagy egybeírt, illetve kötőjeles márkaneveket kisbetűvel kezdjük, és a képzőt általában közvetlenül kapcsoljuk hozzájuk, pl.: fabulonos (flakon), facebookos (ismerős), pepsi-colás (pohár), de: Helia–D-s.
A több különírt elemből álló márkanevekhez kötőjellel kapcsoljuk a képzőt, míg a kezdőbetűket változatlanul hagyjuk, pl.: Visa Classic-os, Kinder Maxi King-es, Red Bull-os stb. A tőnyújtó hatás itt is érvényesül, pl.: Alfa Rómeó-s.
3.4. Az idegen márkanevek toldalékolása
Az idegen márkanevek toldalékolásakor sokszor nehézséget okoz a kiejtésbeli bizonytalanság, mivel a toldalék hasonulása, illetve a toldalékban szereplő magánhangzó illeszkedése a kiejtéstől függ.
3.4.1. Mássalhangzóra végződő idegen márkanevek
– Ha a márkanévben a szó végi mássalhangzót nem a magyarban megszokott hangérték szerint ejtjük, a toldalékot kötőjel nélkül kapcsoljuk a szótőhöz, és a hasonuló -val/-vel ragot a kiejtésnek megfelelően írjuk, pl.:
- Bramac + val = Bramackal
- Locos + val = Locosszal
- Leibniz + val = Leibnizcal stb.
– Ha a márkanévben a szó végi hangot a magyar írásrendszerben szokatlan, bonyolult betűegyüttes jelöli, a toldalékot kötőjellel kapcsoljuk, pl.: Peugeot-t [pözsót], Renault-val [rönóval] stb.
– Az sch, ch és a ph idegen többjegyű betű, így a toldalékot kötőjel nélkül, a hasonuló toldalékokat pedig a kiejtésnek megfelelően írjuk, pl.: Boschsal, Reachcsel, Triumphfal stb.
– Ha a név végén álló mássalhangzót nem ejtjük, a toldalékot mindig kötőjellel kell kapcsolni, pl.: Suchard [szüsár] (csokoládé) → Suchard-t, Suchard-ral; Géramont [zseramon] (sajt) → Géramont-t, Géramont-nal stb.
Figyelem! Az ilyen szavak ingadozó kiejtése miatt a toldalékolt alakok írásmódja is változó!
3.4.2. A magánhangzóra végződő idegen márkanevek
– Ha a név végén kettőzött magánhangzó áll, pl. Pedigree (kutyaeledel), Toffifee (csokoládé). Ez az írásmód teljesen idegen a magyar nyelvtől, és az akadémiai szabályozás sem foglal állást ebben a kérdésben, így a helyes írásmód nincs szigorú szabályokhoz kötve. A javasolt írásmód a kötőjel nélküli kapcsolás, pl.: Pedigreevel, Toffifeeből.
– Ha a márkanév néma magánhangzóra végződik, a toldalékot kötőjellel kapcsoljuk, a kiejtésnek megfelelően hasonulva, pl.: Colgate-tel, Palmolive-ot.
3.5. Egyéb sajátos írásjeggyel rendelkező márkanevek
Sajátos jegyek:
- mozaikszószerű vagy rövidítéses alakok, pl.: Dr. Best (fogkefe)
- betűjelek, pl.: Hohes C
- számjelek, pl.: Samsung Galaxy S20, Audi A4
- hiányjel vagy aposztróf, pl.: Levi’s, Hellmann’s
- szótesten belüli nagybetű, pl.: iPhone, PowerPoint, MiZo
Ha a márkanév mozaikszószerű alakra vagy számra végződik, kötőjellel kapcsoljuk hozzá a toldalékot, pl. Hohes C-t, Citroën C3-mal.
Az ’s-re végződő márkanevekhez a toldalékok kötőjel nélküli kapcsolása javasolt, pl. Hellmann’st, Hellmann’sszal.
A több különírt tagból álló márkaneveket ugyanúgy toldalékoljuk, mint az egyeleműeket, pl.: Pantene Pro-V-t, Carte d’Ort.
A szó belsejében lévő nagybetű nincs befolyással a toldalékolásra, kizáró ok hiányában a toldalék kötőjel nélkül kapcsolódik a tőhöz, pl.: iPadet, PowerPointban, LinkedInen, de: iPhone-t.
4. Összefoglalás
A márkanevek olyan tulajdonnevek, amelyek segítségével a gyártók termékei beazonosíthatók, illetve megkülönböztethetők a hasonló termékektől (pl.: Coca-Cola, Pepsi-Cola).
Helyesírásukat megnehezíti, hogy gyakran idegen szavak, így a kiejtésük, és ebből adódóan a toldalékolásuk is ingadozó lehet. Helyesírásunknak ez a területe nincs szigorúan szabályozva, ezért csak javaslatokat fogalmazhatunk meg. A márkanevek esetén, mivel jogilag védettek, javasolt a bejegyzésükkor rögzített írásmódot követni.
A márkanevek toldalékolása a más idegen tulajdonnevekéhez hasonló módon történik. A toldalékok kapcsolásakor a következőket kell figyelembe kell venni:
- rövid vagy kettőzött magánhangzóra végződnek-e;
- ejtjük-e a szó végi magánhangzót;
- érvényesül-e tőnyújtó hatás;
- rövid vagy kettőzött mássalhangzóra végződnek-e;
- sajátos írásjegyre végződnek-e.
Ezek függvényében a toldalékok közvetlenül vagy kötőjellel kapcsolódhatnak a nevekhez.
Forrás: Laczkó, Krisztina – Mártonfi, Attila: Helyesírás. Budapest, Osiris, 2004. pp.221-224.
TESZTELJE TUDÁSÁT! KVÍZÜNK KITÖLTÉSÉHEZ KATTINTSON A KÖVETKEZŐ LINKRE!
Készítette:
Szendi Ágnes
fordítási projektvezető
(2020)