ÁRNYÉKBAN
Az egyik nagy és oktatásra láthatóan sokat adó megrendelőnk szakembere megkérdezte tőlem a minap, hogy van-e információnk arról, fajlagosan mennyit költenek mások nyelvoktatásra. Nem volt ilyen jellegű statisztikánk, s hiába jártam utána, nem is találtam megbízható adatokat. Abban azonban biztos vagyok, hogy a jövőben minden eddiginél többet kell majd költeniük a cégeknek nyelvoktatásra, ha nem akarják a nyelvtudás hiánya miatt az oktatásra fordítandó összeg sokszorosát üzleti veszteségként elkönyvelni. Mert hová máshová vezethet az a héten benyújtott törvénymódosítási javaslat, amely 2024-től megszüntetheti a felsőoktatási felvételihez és diplomához szükséges nyelvvizsgakötelezettséget? A hivatal indoklása szerint: a nyelvvizsga nem biztosít a munkaerőpiaci elvárásoknak megfelelő nyelvtudást, s ezért célszerűnek tartják a végzettséghez kapcsolódó idegennyelvtudás megszerzését a felsőoktatási intézmények hatáskörébe helyezni.
Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy ennél a módosításnál nagyobb fiaskója aligha volt mostanában az iskolarendszerű nyelvoktatásnak Magyarországon. 2020-ban 115, 2021-ben 25 ezer diplomát adtak ki hazánkban nyelvvizsga nélkül.
Mi várható ezek után?
Az, hogy a jövőben is özönlik majd az idegennyelvi analfabéta tömeg a munkaerőpiacra. Mert az biztos, hogy a legtöbb felsőoktatási intézménynek sem érdeke nem fűződik, sem forrása nem lesz ahhoz, hogy a szakma mellett még nyelvet is oktasson.
Mit tehetnek a munkáltatók ebben a helyzetben?
Aligha marad más lehetőségük, mint még több pénzt és energiát fektetni a munkavállalók nyelvi képzésébe. A tárca képviselőin kívül mindenki számára nyilvánvaló ugyanis, hogy a szaknyelvet sem a középfokú, sem a felsőfokú oktatásban nem lehet megtanítani. Ott a biztos általános, majd üzleti kommunikációt kellene elsajátíttatni. Aztán a munkahelyen majd jöhet mindaz, ami szakmaspecifikus.
Téved tehát a minisztérium: a használható nyelvtudás kialakítását nem az egyetemekre, sokkal inkább a munkáltatókra hárítja – ezután is. Mert amíg a nyelvtudás hiányára a tanintézményekben 2024-től már nem lehet hivatkozni, addig a jelenség a cégeknél hatalmas üzleti veszteségeket eredményezhet.
Hogyan lehet ez ellen hatékonyan és költségtakarékosan védekezni?
Erre, és az ehhez hasonló kérdésekre is igyekszik majd választ adni az a webinárium, amelyet eredetileg a Voxy® amerikai nyelvoktató platform bemutatására tervezünk, s a kerekasztal-beszélgetés vendégei az EGIS, a DIGIC Pictures és az Alkaloida oktatási és HR-es szakemberei lesznek.
Az eseményre mindenkit szeretettel várunk. Itt jelentkezhet